Stanovisko hlavnej kontrolórky
k záverečnému účtu mesta Spišská Belá za rok 2015
Podľa § 18f ods. 1 písm. c) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov predkladám odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2015.
Odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu za rok 2015 som spracovala na základe zverejneného materiálu Záverečný účet a individuálna výročná správa mesta Spišská Belá za rok 2015 a ostatných dostupných materiálov.
A. Východiská spracovania odborného stanoviska k návrhu záverečného účtu
Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2015 je predložený na prerokovanie do mestského zastupiteľstva v zákonom stanovenej lehote, t.j. do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
Návrh záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2015 je spracovaný v súlade so zákonom č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) a Všeobecne záväzného nariadenia Mesta Spišská Belá č. 6/2009, ktorým sa vydávajú zásady nakladania s finančnými prostriedkami Mesta Spišská Belá.
Návrh záverečného účtu bol zverejnený na úradnej tabuli aj na internetovej stránke mesta v zákonom stanovenej lehote, t.j. najmenej 15 dní pred jeho schválením v súlade s § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v zn.n.p. a s § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
3. Dodržanie povinnosti auditu zo strany mesta
Mesto splnilo povinnosť podľa § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a dalo si overiť účtovnú závierku audítorom podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (§ 9 ods. 4).
Predložený návrh záverečného účtu obsahuje povinné náležitosti podľa § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a to:
a) údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 v súlade s rozpočtovou klasifikáciou
b) bilanciu aktív a pasív
c) prehľad o stave a vývoji dlhu
d) prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 v členení podľa jednotlivých príjemcov
e) údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti
f) hodnotenie plnenia programov mesta
Údaje o plnení rozpočtu sú spracované podľa rozpočtovej klasifikácie v súlade s Opatrením MF SR č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová, organizačná a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších zmien, ktorá je záväzná pri zostavovaní, sledovaní a vyhodnocovaní rozpočtov územnej samosprávy.
B. Zostavenie záverečného účtu
Mesto pri zostavení záverečného účtu postupovalo podľa § 16 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a po skončení rozpočtového roka údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovalo do záverečného účtu a výročnej správy za rok 2015. V súlade s § 16 ods. 2 cit. zákona mesto finančne usporiadalo svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytlo prostriedky svojho rozpočtu, ďalej usporiadalo finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a k rozpočtu vyššieho územného celku.
Rozpočet mesta na rok 2015 bol schválený mestským zastupiteľstvom dňa 4. 12. 2014, uznesením č. 161/2014, ako vyrovnaný, príjmy aj výdavky v objeme 5 253 697 eur. V zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bol rozpočet mesta na rok 2015 zostavený v členení na:
a) bežný rozpočet /prebytkový o 173 841 eur/
b) kapitálový rozpočet /schodkový o 432 523 eur/
c) finančné operácie /prebytkový o 258 682 eur/
Schválený rozpočet bol v priebehu rozpočtového roka 2015 zmenený jedenástimi rozpočtovými opatreniami. Najvýraznejšie zmeny rozpočtu:
- kúpa bytového domu na Zimnej ulici 46 s technickým vybavením /1 836 tis. eur., výdavky,
príjmy -dotácia + úver zo ŠFRB + vlastné zdroje/
- splatenie úverovej linky na projekty EÚ z prijatého dlhodobého úveru /príjem, výdaj vo
výške 1 186 tis. eur/
- modernizácia verejného osvetlenia /výdavky z vlastných zdrojov , projekt bude uhradený
z prostriedkov EÚ, 240 tis eur/
- prijatá finančná náhrada ujmy za obmedzenie hospodárenia v lesoch /príjmy 352 tis. eur/
Po poslednej zmene rozpočtu bol rozpočet schválený ako vyrovnaný, výdavky a príjmy celkom v rovnakom objeme 9 404 506 eur.
Z analýzy hospodárenia vyplýva, že mesto Spišská Belá skončilo rozpočtové hospodárenie v roku 2015 nasledovne
a) v bežnom rozpočte dosiahlo prebytok vo výške + 716 067,95 eur
/príjmy 5 007 590,42 eur, výdavky 4 291 522,47 eur/
b) v kapitálovom rozpočte dosiahlo schodok vo výške - 226 862,65 eur
/príjmy 1 020 562,26 eur, výdavky 1 247 424,91 eur/
c) rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu predstavuje
prebytok vo výške + 489 205,30 eur
Rozdiel medzi príjmovými a výdavkovými finančnými operáciami
predstavuje ku koncu roka 2015 čiastku + 341 652,86 eur
/príjmy 1 912 425,00 eur, výdavky 1 570 772,14 eur/.
Celkový výsledok rozpočtového hospodárenia mesta za rok 2015 po započítaní finančných operácií je + 830 858,16 eur.
Vo výsledku rozpočtového hospodárenia sú započítané aj nevyčerpané účelové prostriedky vo výške 270 642,73 eur, ktoré možno v zmysle § 16 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy použiť iba na účel, na ktorý boli poskytnuté a z prebytku sa vylučujú.
Na základe vyššie uvedeného, je rozdiel medzi celkovým výsledkom rozpočtového hospodárenia a nevyčerpanými účelovými prostriedkami vo výške + 560 215,43 eur.
V záverečnom účte mesta sa navrhuje, aby celá suma bola presunutá do rezervného fondu.
|
Upravený rozpočet na rok 2015 |
Skutočnosť k 31.12.2015 |
% plnenia |
Skutočnosť k 31.12.2014 |
% nárastu poklesu |
Príjmy celkom |
9 404 506 |
7 940 577,68 |
84,43 |
8 056 116,70 |
98,57 |
Bežné príjmy |
4 825 246 |
5 007 590,42 |
103,78 |
4 512 929,56 |
110,96 |
Kapitálové príjmy |
1 423 934 |
1 020 562,26 |
71,67 |
2 633 260,53 |
38,76 |
Príjmové finančné operácie |
3 155 326 |
1 912 425,00 |
60,60 |
909 926,61 |
210,17 |
Príjmy mesta za rok 2015 boli v skutočnej výške 7 940 577,68 eur, čo predstavuje 98,57 % plnenie rozpočtu.
Bežné príjmy zahŕňajú hlavne daňové príjmy, nedaňové príjmy a transfery. Pozitívne je
reálne nastavenie bežného rozpočtu mesta v príjmovej časti. V priebehu roka mesto
rozpočtovými opatreniami zabezpečilo stabilitu bežného rozpočtu a dodržalo vyrovnanosť
bežného rozpočtu, čím bola splnená zákonná podmienka.
Skutočné kapitálové príjmy predstavujú 71,67 % plnenie rozpočtu. Kapitálové príjmy boli dosiahnuté z predaja budov, pozemkov, cenných papierov. Rozdiel oproti rozpočtovaným príjmom spôsobilo plánovanie dotácií na kúpu 34 bytov na ulici Zimnej, ktoré boli zrealizované v roku 2016.
Príjmy z finančných operácií boli vo výške 60,60 % rozpočtu – príjmy z úveru, rezervného fondu a fondu opráv. Rozdiel oproti rozpočtu spôsobilo plánovanie úveru zo ŠFRB na kúpu 34 bytov na ulici Zimnej, čo bolo zrealizované až v roku 2016.
|
Upravený rozpočet na rok 2015 |
Skutočnosť k 31.12.2015 |
% plnenia |
Skutočnosť k 31.12.2014 |
% nárastu poklesu |
Výdavky celkom |
9 404 506 |
7 109 719,52 |
75,60 |
7 956 372,34 |
89,36 |
Bežné výdavky |
4 585 092 |
4 291 522,47 |
93,60 |
4 178 933,59 |
102,69 |
Kapitálové výdavky |
3 238 134 |
1 247 424,91 |
38,52 |
2 996 479,07 |
41,63 |
Výdavkové finančné operácie |
1 581 280 |
1 570 772,14 |
99,33 |
780 959,68 |
201,13 |
Výdavky mesta za rok 2015 boli v skutočnej výške 7 109 719,52 eur, čo predstavuje 75,60 % plnenie rozpočtu. Najvýznamnejší rozdiel oproti rozpočtu je pri kapitálových výdavkoch, ktoré samozrejme závisia od zdrojov. Plánovaná kúpa 34 bytov na ulici Zimnej sa zrealizovala až v roku 2016, kedy bo prijatý úver zo ŠFRB a dotácie.
Prehľad čerpania je tabuľkovo spracovaný ako súčasť výročnej správy. Súčasťou záverečného účtu mesta je aj prehľad o poskytnutých dotáciách právnickým osobám, ktorým v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, bolo poskytnutých 58 184 eur.
Stav pohľadávok mesta Spišská Belá k 31.12.2015 je 1 704 587,32 eur, oproti roku 2014 klesol o 3,44%. Pokles je spôsobený hlavne znížením zúčtovania transferov rozpočtu obce – rekonštrukcia ZŠ Moskovská sa každoročne odpismi z majetku znižuje.
Stav záväzkov k 31. 12. 2015 bol vo výške 5 584 707,83 eur, oproti minulému roku vzrástol o 6,94%. Znížili sa záväzky voči dodávateľom aj iné záväzky, porovnateľné ostali záväzky vyplývajúce z úhrady decembrových miezd zamestnancov. Zvýšili sa však krátkodobé finančné výpomoci. Sú to vlastné prostriedky použité na úhradu modernizácie verejného osvetlenia, ktoré sa po preplatení projektu vrátia. Zvýšilo sa najmä ostatné zúčtovanie rozpočtu
mesta vo výške 270 tis. eur. Sú to dotácie, ktoré boli prijaté koncom roka, neboli vyčerpané
ale sú konkrétne určené na rozšírenie kapacity materskej školy a opravu budovy patriacej ZŠ Štefánikova /škôlka/. Tieto sú zároveň vylúčené z prebytku roka 2015.
5. Prehľad o stave a vývoji dlhu
Stav nesplatených bankových úverov k 31.12.2015 bol vo výške 4 874 028,50 eur. Jednotlivé úvery a aj záložné práva na nehnuteľnosti, ktorými mesto ručí za prijaté úvery, sú konkrétne rozpísané v záverečnom účte.
Mesto môže v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách samosprávy prijať návratné zdroje financovania, len ak celková suma dlhu neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho roka a suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25 % týchto príjmov. Do dlhu mesta sa v zmysle zákona nezapočítavajú záväzky z úverov poskytnutých z bývalých štátnych fondov a Štátneho fondu rozvoja bývania a tiež záväzky z návratných zdrojov financovania prijatých na zabezpečenie predfinancovania eurofondov, záväzky z úveru poskytnutého z Environmentálneho fondu a záväzky z pôžičky poskytnutej z Fondu na podporu umenia.
Mesto Spišská Belá má sledované ukazovatele v roku 2015 takéto: celková suma dlhu je vo výške 49,75 % skutočných bežných príjmov roku 2014 a suma ročných splátok tvorila 5,6 % skutočných bežných príjmov roku 2014. Tento pozitívny vývoj je spôsobený pravidelným splácaním úverov, zaplatením mimoriadnej splátky z preplateného projektu vo výške 209 tis. eur a tým, že sa nové úvery neprijímajú a mesto podľa možností využíva na financovanie činnosti, ale napr. aj projektov, hlavne vlastné zdroje.
Podnikateľskú činnosť mesto Spišská Belá vykonáva v Regionálnom turistickom informačnom centre podľa vydaného živnostenského listu. Podľa prehľadu nákladov a výnosov je podnikateľská činnosť mesta vyrovnaná, t.j, náklady sú kryté výnosmi.
Vedľajšia hospodárska činnosť – jedáleň zariadenia opatrovateľskej služby, rovnako je vyrovnaná – náklady sú kryté výnosmi.
Výdavky rozpočtu mesta boli rozdelené do príslušných programov, ktoré sa členili na podprogramy. Každý program, ktorý predstavuje súhrn aktivít, má definovaný svoj zámer a cieľ. Tieto boli na konci roka slovne a číselne zhodnotené v hodnotiacej správe za rok 2015.
Z Á V E R
Návrh záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2015 je spracovaný v súlade s príslušnými ustanoveniami § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a obsahuje všetky predpísané náležitosti podľa § 16 ods. 5 uvedeného zákona.
Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2015 bol podľa § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v zn. n. p. a § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy predložený na verejnú diskusiu dňa 12. 4. 2016, teda v zákonom stanovenej lehote spôsobom v meste obvyklým.
Riadna účtovná závierka k 31.12.2015 a hospodárenie mesta Spišská Belá za rok 2015 boli overené audítorom tak, ako to ukladajú ustanovenia § 9 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v zn. n. p. a § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Na základe uvedených skutočností odporúčam mestskému zastupiteľstvu uzatvoriť prerokovanie návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá výrokom:
celoročné hospodárenie schvaľuje bez výhrad.
V Spišskej Belej dňa 22. 4. 2015
Ing. Slávka Tomalová
hlavná kontrolórka mesta Spišská Belá
6